Maak je eigen VR ruimte!

Vaardigheden
StemComputer Algoritme en procedure
StemComputer Debugging
StemComputer Simulatie en modelleren
Totale tijd
120
Leeftijd
10 - 12 jaar
12 - 14 jaar

De leerlingen gaan zelf aan de slag met Virtual Reality. Ze bouwen een virtuele ruimte die ze eventueel door een VR-bril kunnen bekijken! Ze plannen eerst hun ruimte en gaan daarna over tot het bouwen!

Als je van plan bent om een ruimte helemaal te restylen kan het best handig zijn om op voorhand wat ideeën op papier te zetten, nog beter wordt het echter als je de ruimte alvast kan bouwen in VR! Op die manier kan je virtueel je nieuwe ruimte al bezoeken en krijg je de kans om ze helemaal naar je hand te zetten. Fouten in een plan kan je sowieso ook veel makkelijker voorkomen!

Vaardigheden computationeel denken

  • algoritme en procedure
  • debugging
  • simulatie en modelleren
     

VVKSO

Gemeenschappelijk leerplan ICT (A en B-stroom)

Leerplandoel 9: de leerlingen analyseren een probleem, genereren een algoritme om het op te lossen, implementeren dit en passen het aan tot het foutloos werkt, unplugged (niet-digitaal) en digitaal (grafische programmeertaal).

Kies de locatie en schets!

De leerlingen krijgen de opdracht om (individueel of in groep) een ruimte binnen de school of thuis aan te pakken.

Eerst maken ze een schets (op papier) van de bestaande situatie, op die manier denken ze eerst na over hoe de locatie er nu uitziet. Daarna bedenken ze hoe ze de locatie zullen aanpakken, Dit mag op een tweede schets gebeuren of in een andere kleur op de eerste. 

Van schets naar VR model

Gebruik de lerarenbundel voor meer uitleg en schermafbeeldingen!

Ga met de kinderen naar CoSpaces https://cospaces.io/edu/ en maak een gratis (!) account!

Kies bij het opstarten voor een 3D omgeving! Het enige dat je ziet in de 3D omgeving bij het opstarten is een leeg veld en een camera.

Onderaan het scherm krijg je een bibliotheek van objecten die je kan toevoegen. Sleep je gewenste objecten op de scene.

Ondertussen kan je op Play drukken en kijken naar je ruimte in de browser of in een VR-bril via je smartphone!

Interactie

Gebruik de lerarenbundel voor meer uitleg en schermafbeeldingen!

De ruimtes kunnen onderling bekeken worden, maar veel leuker wordt het als er interactie mogelijk is tussen de bezoeker en de ruimte. Hiervoor kan je via Blockly code aan je objecten hangen.

Bestudeer samen met de leerlingen een voorbeeld en laat ze daarna zelf aan de slag gaan (zie lerarenbundel). 

Gluren bij de buren

Gebruik de lerarenbundel voor meer uitleg en schermafbeeldingen!

Je kan een ruimte delen door hem te uploaden in de publieke gallerij of door een link door te sturen.

Hierna kan je altijd de gedeelde versie updaten of terug verwijderen.

 

Materiaal

Materiaal nodig (per leerling of per groepje)

  • Een computer/laptop of een tablet (maar dat werkt iets minder makkelijk)
  • (eventueel) Een smartphone met de app CoSpaces en VR-brillen (Google Cardboard)