De leerlingen bouwen een verkeerslicht na met de Arduino.

Een verkeerslicht is een bekend principe en door het stap voor stap te maken en te programmeren zal het voor de kinderen duidelijk worden dat er meer in zit dan ze denken!
Vaardigheden computationeel denken
- Algoritme en procedure
- Decompositie van het probleem
- Automatisering
- Simulatie en modelleren
VVKSO
Gemeenschappelijk leerplan ICT (A en B-stroom)
Leerplandoel 9: de leerlingen analyseren een probleem, genereren een algoritme om het op te lossen, implementeren dit en passen het aan tot het foutloos werkt, unplugged (niet-digitaal) en digitaal (grafische programmeertaal).
Fase 1: de Arduino verkennen
Extra info in de lerarenbundel, fase 1 in de leerlingenbundel!
De leerlingen verkennen de componenten van de Arduino en gaan er stelselmatig mee aan de slag, eerst één ledje laten branden, dan meerdere.
Belangrijk is dat de leerlingen met Ardublock aan de slag kunnen zodat ze de Arduino op een Scratch-achtige manier kunnen programmeren.
Fase 2: meer lampjes
Extra info in de lerarenbundel, fase 2 in de leerlingenbundel!
De leerlingen gaan steeds dieper in op de werking van een verkeerslicht, ze voegen extra lampjes toe aan de Arduino en proberen deze zelfstandig te programmeren. Ze experimenteren met de timing van de lichten en proberen een realistisch verkeerslicht te bouwen.
Fase 3: Zoomers & bellen
Extra info in de lerarenbundel, fase 3 in de leerlingenbundel!
Er zitten voldoende lampjes aan de Arduino, het is tijd om nog wat dieper te gaan. De leerlingen voegen een zoomer toe en denken na wanneer die moet gebruikt worden.
Fase 4: een echt verkeerslicht
Extra info in de lerarenbundel, fase 4 in de leerlingenbundel!
Alles komt samen en als finale stap zorgen we ervoor dat ons verkeerslicht op een bepaald moment helemaal op rood staat!
Materiaal
Per groepje is nodig:
- Arduino met bord en de volgende extra onderdelen: 2 rode pinnen, 2 groene pinnen, 1 gele pin, een zoomer, weerstanden en kabeltjes.
- Laptop met Arduino-software en Ardublock
- 1 USB Kabel per 4 lln
- Leerlingenbundel
Het werd voorzien in de bundel dat de leringen hun bord zelf monteren in verschillende stappen, maar indien dit niet wenselijk is, kan het bord altijd op de volgende manier voorbereid worden.
Groepering
De leerlingen werken in groepjes van 4.